Uppdaterad: Detta är inte längre gratis – dessvärre.

Jag pratar förstås om om Google Apps. Google låter alla som äger en domän ”låna” Gmail-gränsnittet till sin domän. Dessutom följer kalender, dokument, chat och sites med. Har du en avancerad telefon (typ iPhone, Android eller Windows) kan du synkronisera mail, kontakter och kalender med ditt Google Apps. Du kan synkronisera med de flesta mailprogram.

Vad kostar hela härligheten? För upp till 50 användarkonton är det gratis!

Hur gör man?

  1. Gå till registreringssidan.
  2. Fyll i att du äger domänen (du måste ha tillgång till ftp och dns-inställningar).
  3. Fyll i övriga uppgifter om dig.
  4. Bekräfta att du äger domänen genom en av två metoder. Genom att lägga till en fil i din domäns rotkatalog visar du att du äger domänen, eller så kan du lägga till ett CNAME.
  5. Du har nu tillgång till administrationspanelen. Du kan skapa konton för användare.
  6. Viktigaste steget i processen är att när mailen skall dirigeras om till Google. Det görs genom att ändra MX-pekarna. Har du mail på en annan server så är det bra om du har flyttat mailen innan du ändrar MX-pekarna. Detta kan göras genom att importera dem med pop-ptotokollet i google apps. Har du dem på din dator kan du ladda upp dem genom att lägga till ditt nya Google Apps-konto som ett IMAP-konto och dra de gamla mailen till den nya inboxen.

De flesta domänägare borde klara dessa steg i ett mindre sammanhang. Har du ett företag och många adresser behövs en mer genomtänkt strategi för migrering. Trevlig webbpublicering kan hjälpa till med planering och genomförande av migrering till Google apps.

Det är möjligt att ”branda” Google Apps-tjänsterna:

Branda Google Apps